Δημοσιογραφία εξαρτημένη είναι η τζάμπα δημοσιογραφία

Γράφει ο δημοσιογράφος Δημήτρης Μαρέδης Δεν υπάρχει Έλληνας, ο οποίος τουλάχιστον τα τελευταία είκοσι χρόνια να μην έχει συνυφασ...





Γράφει ο δημοσιογράφος Δημήτρης Μαρέδης

Δεν υπάρχει Έλληνας, ο οποίος τουλάχιστον τα τελευταία είκοσι χρόνια να μην έχει συνυφασμένες στο μυαλό του τις έννοιες “δημοσιογραφία” και “διαπλοκή”. Είτε αυτή εκφράζει πολιτικά κίνητρα, είτε οικονομικά συμφέροντα.
Το κρίσιμο ερώτημα λοιπόν που γεννιέται από την παραδοχή της παραπάνω διαπίστωσης είναι: υπάρχει ανεξάρτητη δημοσιογραφία;
Η απάντηση θα μπορούσε να είναι απλή, αρνητική και να ολοκληρωθεί το άρθρο στις πρώτες εξήντα λέξεις.

Όμως, πέραν του σαφούς διατυπωμένου ερωτήματος και της ακόμα σαφέστερης γενικόλογης, απάντησης, νομίζω ότι πρέπει να πάμε τη συζήτηση ένα βήμα παρακάτω.
Γιατί στην Ελλάδα, δεν υπάρχει ανεξάρτητη δημοσιογραφία ή τελοσπάντων δεν υπάρχει η δημοσιογραφία που θέλουμε, την ώρα που η ανάγκη για την παραγωγή της είναι ζωτικής σημασίας, ειδικά σε περιόδους σαν αυτή που διανύουμε;


Αρχικά, να ξακαθαρίσουμε πως το “ανεξάρτητη” ή “ακηδεμόνευτη” δεν είναι αρκετό για να καταστούν βιώσιμα εγχειρήματα στον Τύπο.
Όποιο και αν είναι το “όχημα”, δηλαδή μέσω της εφημερίδας, των ραδιοσταθμών, της τηλεόρασης ή του διαδικτύου, η ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος δεν εξασφαλίζεται στο… τζάμπα!
Και αυτό το “τζάμπα” κυριαρχεί στη συνείδηση του μέσου αναγνώστη ή τηλεθεατή, ο οποίος θέλει να του παρέχεται η ποιότητα του ρεπορτάζ, αλλά χωρίς ο ίδιος να δίνει μία.

Κοινή παραδοχή επίσης, θα έπρεπε να είναι, το γεγονός πως η δημοσιογραφική παραγωγή είναι ένα προϊόν, και μάλιστα με πολύ ακριβές πρώτες ύλες.
Ο μέσος Έλληνας δεν έχει ακόμα αντιληφθεί πως για να προκύψει αυτό το προϊόν θα πρέπει κάποιοι να εργαστούν. Και ως εκ θαύματος, θα πρέπει και να πληρωθούν. Επίσης, εκτός από την αμοιβή τους, θα πρέπει να διαθέτουν μία επαγγελματική στέγη, έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή, ένα κινητό τηλέφωνο, να κάνουν πολλές κλήσεις για να διασταυρώσουν μία είδηση, ή ακόμα και για να τη μάθουν, να διαθέτουν γρήγορες ταχύτητες στο διαδίκτυο, ενώ και το Μέσο που θα φιλοξενήσει το ρεπορτάζ έχει τα δικά του έξοδα.

Αν κάναμε ένα πείραμα, νομίζω ότι θα αποδεικνύαμε με σχετική ευκολία, πως ο Έλληνας θέλει να μην πληρώνει ούτε ένα ευρώ για τη δημοσιογραφία που το παρέχεται, αλλά τη θέλει παράλληλα και ανεξάρτητη. Δηλαδή, ονειρεύεται έναν Ρομπέν των Ειδήσεων, να ζει σε μία σπηλιά που θα διαθέτει δωρεάν ίντερνετ, ρεύμα και τηλέφωνα, άφθονο φαγητό και αξιοζήλευτες συνθήκες εργασίας. Πίσω στο πείραμα. Ένα ενημερωτικό site που διαβάζεται σήμερα δωρεάν από 10.000 αναγνώστες κάθε μέρα, αν το κλειδώσεις και το κάνεις συνδρομητικό δε θα διαβάζεται παρά από 100 αναγνώστες και πάλι… ζήτημα είναι.
Δηλαδή, ακόμα κι αν ζητήσεις 1 ευρώ από τον κάθε αναγνώστη κάθε μέρα -σαν να αγοράζει μία εφημερίδα-, ο αναγνώστης δεν θα σου το δώσει, επειδή έχει εθιστεί στο τζάμπα του διαδικτύου. Και αυτό το τζάμπα υπονομεύει την ανεξαρτησία της Δημοσιογραφίας.
Διότι τα έξοδα είναι δεδομένα και πρέπει να πληρωθούν. Αν δεν τα πληρώσεις λοιπόν εσύ, ο πελάτης, θα βρεθεί να τα πληρώσει κάποιος άλλος. Ο οποίος άλλος, δεν θα είναι πιθανότατα η Μητέρα Τερέζα, αλλά κάποιος που επιθυμεί να επηρεάσει την κοινή γνώμη με σκοπό την εξυπηρέτηση των προσωπικών του ή επιχειρηματικών του συμφερόντων. 
Από την άλλη μεριά, μία διαφορετική πηγή εσόδων για να εξασφαλιστεί το μίνιμουμ της λειτουργίας ενός δημοσιογραφικού οργανισμού είναι η διαφήμιση. Βέβαια, όποιος διαθέτει στοιχειώδη γνώση της αγοράς αυτή την περίοδο, αντιλαμβάνεται εύκολα ότι καμία επιχείρηση δε μπορεί να ανταπεξέλθει στα έξοδά της, πολλώ δε μάλλον να κάνει ακριβοπληρωμένες καμπάνιες στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο ή στο διαδίκτυο.

Όποιος θέλει να έχει ένα ποιοτικό δημοσιογραφικό προϊόν με απαιτήσεις ανεξαρτησίας, πρέπει να αντιληφθεί ότι δεν μπορεί να το έχει τζάμπα.
Στα Media διαμορφώνεται ένα νέο τοπίο, το οποίο είναι άμεσα εξαρτώμενο από τις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις. Ευελπιστώ ότι θα είναι καλύτερο, όχι μόνο για να απολαύσουμε τους κόπους μία ζωής ή να βολευτούμε ακόμα πιο βαθιά στην πολυθρόνα μας, αλλά κυρίως επειδή τα media είναι ένας βασικός πυλώνας λειτουργίας της δημοκρατίας μας, και μία από τις προϋποθέσεις για την υγιή ύπαρξή της. 




Related

ΜΑΡΕΔΗΣ 2966693718141255427

Δημοσίευση σχολίου

  1. Πολύ εύστοχες σκέψεις!!! Φαύλος κύκλος δηλαδή? Αδιέξοδο η δεσμευμένη δημοσιογραφία την περίοδο της κρίσης?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

emo-but-icon

MAREDIS' BLOG

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
___________________________

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

FACEBOOK

ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΝ

ΠΑΝΤΡΕΥΟΝΤΑΙ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΟΙ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

item