ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Μαρέδης: “Τα έργα τέχνης άλλωστε πεθαίνουν, μόνο όταν τα απομακρύνεις από το κοινό τους”

Είμαι από εκείνους -τους λίγους Έλληνες- που έχουν επισκεφθεί, περπατήσει και θαυμάσει το μεγαλείο του Παρθενώνα και της Ακρόπολης των Αθηνών.
Είμαι και από εκείνους που πιστεύουν βαθιά πως τα σπουδαία μνημεία του ανθρώπινου πολιτισμού δεν πρέπει να μπαίνουν στην “φορμόλη”.
Με αφορμή της απόρριψη τους αιτήματος του Οίκου Μόδας GUCCI από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και το Υπουργείο Πολιτισμού, τολμώ να διατυπώσω μία αντιδημοφιλή ίσως άποψη, σεβόμενος απόλυτα και την αντίθετη επιχειρηματολογία. 
Καταρχήν, να αποδεχθούμε όλοι ότι είμαστε κληρονόμοι και όχι δημιουργοί της σπουδαίας ιστορίας και των υπέροχων κατασκευασμάτων μίας άλλης εποχής.
Όμως με μεγάλη μου λύπη καθημερινά διαπιστώνω ότι ποικιλοτρόπως και συστηματικά αποδεικνύεται ότι είμαστε ανάξιοι να διαχειριστούμε την “προίκα” αυτή.
Σαφώς και οφείλει η Πολιτεία να θεσπίσει αυστηρούς κανόνες διαχείρισης των χώρων, όπως αντίστοιχα οφείλει ο “εκμεταλλευτής” να το σεβαστεί ευλαβικά.
Πως όμως μέχρι σήμερα έχουμε σεβαστεί αυτό, ή και άλλα μνημεία στη χώρα μας;
Να θυμίσω ότι πριν λίγα χρόνια ανέμιζαν πανό με αντικαπιταλιστικά συνθήματα του ΠΑΜΕ στον ιερό βράχο;
Να θυμίσω ότι το Αρχαίο Θέατρο της Λάρισας ήταν θαμένο κάτω από σιδεριές, πολυκατοικίες και τα θεσπέσια μάρμαρά του “σάπιζαν” μαζί με τα λύματα της αποχέτευσης;
Να θυμίσω ότι κάθε βράδυ όλα τα υπέροχα μνημεία της Αθήνας βανδαλίζονται από βάρβαρους με σπρέι και συνθήματα για την αγαπημένη τους ομάδα;
Να θυμίσω ότι τα σπίτια που έχουν θέα την Ακρόπολη ενοικιάζονται από τους ιδιοκτήτες τους 50% πιο ακριβά, εκμεταλλευόμενοι την αρχαία μας κληρονομιά;
Που είναι άραγε η ευαισθησία μας για τον Πολιτισμό και τις Τέχνες όταν συμβαίνουν όλα τα παραπάνω;
Που είναι άραγε η ευαισθησία μας όταν η Ακρόπολη κλείνει, διότι οι φύλακες κατέρχονται σε απεργιακή κινητοποίηση και αποκλείουν την πρόσβαση, λες και το μνημείο τους ανήκει;
Δεν θεωρώ λοιπόν ότι θα “ευτελιζόταν” ο Παρθενώνας από την επίδειξη μόδας της Gucci.
Δε θεωρώ ότι κανένα μνημείο αντίστοιχης πολιτισμικής αξίας και εμβέλειας μπορεί να “θαμπώσει” από τέτοιου είδους δραστηριότητες.
Άλλωστε μία διοργάνωση που θα κοστίσει 55 εκατομμύρια ευρώ, δεν είναι σίγουρα ευκαταφρόνητη.
Όσο για το επιχείρημα της “εμπορικότητας του μνημείου”, θα θυμίσω ότι ακόμα και το εισιτήριο που πληρώνουμε για να αποκτήσουμε πρόσβαση στον Παρθενώνα είναι μία εμπορική συναλλαγή -σαφώς μικρότερης εμβέλειας- όμως είναι!
Στο παρελθόν ο ίδιος, αλλά και αντίστοιχοι οίκοι έχουν ενοικιάσει για ανάλογες παρουσιάσεις το Κολοσαίο και την Φοντάνα Ντι Τρέβι στη Ρώμη της Ιταλίας. Προφανώς και τα σπουδαία αυτά μνημεία δεν υπέστησαν καμία βλάβη, αντιθέτως προβλήθηκαν στα πέρατα της οικουμένης, στα μάτια και των πλέον αδαών.
Οφείλω στο σημείο αυτό να τονίσω ότι το κέρδος για τη χώρα μας θα ανερχόταν στα 2.000.000 ευρώ, ποσό διόλου ευκαταφρόνητο στην Ελλάδα της κρίσης, που θα μπορούσε να συντηρήσει το μνημείο για αρκετά χρόνια ακόμα. 
Περίμενα από το Κ.Α.Σ. μία πιο επιστημονική και πρακτική προσέγγιση στο θέμα, και όχι απλώς… φιλοσοφική. 
Τα έργα τέχνης άλλωστε πεθαίνουν, μόνο όταν τα απομακρύνεις από το κοινό τους.

KEN 728X100

Γράφει ο δημοσιογράφος Δημήτρης Μαρέδης

error: Content is protected !!