Τελικά η νηστεία κάνει καλό;

Γράφει η Τόνια Καραγιάννη, Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Υποψήφια Διδάκτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Επιστημονική συνεργάτιδα του TheNewspaper.gr


Διανύουμε την περίοδο της Σαρακοστής, τη μεγαλύτερη νηστεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Κύριο χαρακτηριστικό της περιόδου αυτής είναι η εξολοκλήρου αποχή από τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης (κρέας, ψάρια, αυγά, γαλακτοκομικά). 
Η αποχή αυτή σημαίνει αυτόματα και μειωμένη κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών. Η αυξημένη κατανάλωσή τους, έχει συνδεθεί με την εμφάνιση και κατ΄ επέκταση την αύξηση των επιπέδων ολικής χοληστερόλης στο αίμα και των καρδιαγγειακών προβλημάτων.
Ωστόσο, η μη κατανάλωση τροφών ζωικής προέλευσης σημαίνει και μειωμένη πρόσληψη πρωτεϊνών. Οι πρωτεΐνες συμβάλλουν στην ομαλή ανάπτυξη, αύξηση και διατήρηση του μυϊκού ιστού. Επομένως, είναι σημαντικό κατά τη διάρκεια της νηστείας να καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε φυτικές πρωτεϊνες όπως είναι τα όσπρια, θαλασσινά (μαλάκια, οστρακοειδή). Συνδυασμός τροφών με φυτικές πρωτεΐνες, όπως π.χ. φακές ή ρεβύθια με ρύζι, φασόλια με πατάτα κ.α βοηθούν στην πρόσληψη πρωτεϊνης. 
Αντίθετα, η αυξημένη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, κύριο χαρακτηριστικό επίσης της περιόδου αυτής, συμβάλλει στην αυξημένη πρόσληψη φυτικών ινών και αντιοξειδωτικών, όπως είναι η βιταμίνες Α, C και Ε. Οι φυτικές ίνες βοηθούν στην ομαλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος, ενώ οι αντιοξειδωτικές ουσίες ενισχύουν και θωρακίζουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα, συμβάλλοντας στη πρόληψη εμφάνισης διάφορων μορφών καρκίνου.
Άλλα θρεπτικά συστατικά που ενδεχομένως να παρουσιάσουν μειωμένη πρόσληψη είναι η βιταμίνη Β12, ο σίδηρος και το ασβέστιο. Άτομα με αυξημένες ανάγκες σε αυτά τα θρεπτικά συστατικά όπως τα παιδιά, οι γυναίκες σε περίοδο εγκυμοσύνης και θηλασμού, οι υπερήλικες, τα άτομα με αναιμία, οι αθλητές και τα άτομα με πρόβλημα οστεοπενίας και οστεοπόρωσης, θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά κατά τη διάρκεια της νηστείας και καλό θα είναι να ακολουθήσουν ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής, σχεδιασμένο πάνω στις ατομικές τους ανάγκες. 

Η νηστεία, επομένως, αποτελεί έναν υγιεινό τρόπο διατροφής,ο οποίος προάγει τη σωματική υγεία, όταν ακολουθείται σωστά και χωρίς υπερβολές. Απολαύστε, λοιπόν, τη νηστεία και ελάτε σε επαφή με νέες γεύσεις και συνδυασμούς που μπορούν να συβάλλουν στην καλυτέρευση τόσο του τρόπου διατροφής σας αλλά και της υγείας σας εν γένει. 

Facebook Comments