Κ. Πατσογιάννη: Δημοκρατική και προοδευτική πράξη η αναθεώρηση του άρθρου 16

300x250

Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει ποιοτικά άλματα στο επίπεδο των παρεχόμενων σπουδών των ελληνικών Πανεπιστημίων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας που, παρά τις οικονομικές δυσχέρειες και τις νομοθετικές παλινωδίες, με τη σκληρή δουλειά και το πείσμα των ανθρώπων του, έχει φέρει απτά αποτελέσματα στην προαγωγή της επιστήμης, αναβαίνοντας σκαλιά στους διεθνής πίνακες αξιολόγησης. 

Την ίδια στιγμή, χιλιάδες νέοι άνθρωποι, αναζητούν την εξειδίκευση των σπουδών τους, που θα τους επιφέρει και μια πιο εύκολη πρόσβαση στην αγορά εργασίας, σε ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού. Και υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν σκοπό το κέρδος, τόσο στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ όσο και σε αναπτυσσόμενες χώρες της Ασίας που πραγματικά δίνουν εφόδια και γνώσεις σύγχρονες και προωθημένες για την εποχή.

Στη χώρα μας το άρθρο 16 του Συντάγματος προβλέπει ότι «η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου», που σημαίνει ότι αποκλείει οποιοδήποτε περίπτωση να λειτουργήσει στην Ελλάδα πανεπιστημιακό ίδρυμα ιδιωτικού, κερδοσκοπικού ή μη, χαρακτήρα. 

Διανύουμε ήδη την 3η δεκαετία του 21ου αιώνα. Έχει αρχίσει η 4η Βιομηχανική Επανάσταση. Οι εξελίξεις στην επιστήμη και την τεχνολογία τρέχουν με απίστευτα γρήγορες ταχύτητες και αποδεικνύεται καθημερινά ότι ακόμη και τα πλέον αναπτυγμένα κράτη δεν έχουν καταφέρει να προσαρμοστούν στις νέες προκλήσεις και απαιτήσεις. Η γνώση των νέων δεδομένων απαιτεί αντανακλαστικά, ευελιξία και άρση των εμποδίων που προκαλούν οι παλαιότερες βαριές δομές διοίκησης σε όλα τα επίπεδα και ιδίως σε αυτό της εκπαίδευσης. Σε πολλές χώρες έχει γίνει αντιληπτή αυτή η αναγκαιότητα και έχουν εμπλέξει στη δημόσια εκπαίδευσης τρόπους ιδιωτικής χρηματοδότησης και ενισχύουν πιο σύγχρονες μορφές ιδρυμάτων μη κρατικών.

Στην Ελλάδα σήμερα, σε αυτή τη συγκυρία της παγκόσμιας αλλαγής, με πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ και μιας μειοψηφικής Κυβέρνησης, συζητείται η αναθεώρηση του Συντάγματος, χωρίς όμως να γίνεται καμιά αναφορά σε τροποποίηση του άρθρου 16. Εξακολουθεί ακόμη και σήμερα μέρος του πολιτικού συστήματος να λειτουργεί με τους όρους της απαγόρευσης. Του αποκλεισμού. Ακόμη θεωρούμε ότι κανένας ιδιώτης δεν είναι άξιος να παρέχει ανώτατη εκπαίδευση, μόνο ανώτατη, γιατί στις άλλες βαθμίδες υπάρχουν αξιόλογες δομές που δουλεύουν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Εξακολουθούμε να υπερασπιζόμαστε ότι μόνο το κράτος δικαιούται να παράγει και να προάγει τη γνώση, ενώ βιώνουμε έμπρακτα και έντονα τελευταία τη δυσλειτουργία των δομών του και εθνικά και ευρωπαϊκά.

Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων, πάντα υπό την αυστηρή επιτήρηση του κράτους, δεν είναι απλά ένα τέχνασμα συγκράτησης του εθνικού συναλλάγματος εντός των συνόρων της χώρας. Είναι μια απόφαση βαθύτερα πολιτική. Αποτελεί πράξη ουσιαστικά δημοκρατική. Βάζει τέρμα στους αποκλεισμούς στην προαγωγή της γνώσης και της επιστήμης και επιβεβαιώνει εμπράκτως μια Πολιτεία προοδευτική, που αφουγκράζεται τις εξελίξεις και διαμορφώνει σήμερα τις καλύτερες δυνατές συνθήκες για τους πολίτες του αύριο. Οι βουλευτές του ελλληνικού κοινοβουλίου πρέπει να πούνε ένα μεγάλο γενναίο ναι στην αναθεώρηση του άρθρου 16.

Κατερίνα Πατσογιάννη

Πολιτικό στέλεχος της ΝΔ

Facebook Comments