Ποιο θα είναι το επόμενο βήμα για τη δημοσιογραφία στην εποχή Ερντογάν;

1562923428 592 image
milonas 728x120


Πρώτη καταχώρηση: Παρασκευή, 12 Ιουλίου 2019, 12:13

Να είσαι δημοσιογράφος  στην Τουρκία του Ερντογάν ουδέποτε ήταν εύκολη δουλειά: Αρχικά απολύθηκαν από τις εργασίες τους, κατόπιν εκατοντάδες συνελήφθησαν. Τώρα, αγωνίζονται με τη δημοσίευση μιας μαύρης λίστας. Ο Bülent Mumay σε άρθρο του στην Deutsche Welle αναρωτιέται τι θα ακολουθήσει:

Ο Ερντογάν, εφευρέτης της «προηγμένης δημοκρατίας», δημιούργησε κλίμα στο οποίο η δημοσιογραφία έγινε ένα από τα πιο επικίνδυνα επαγγέλματα στη χώρα αυτή.

Στην εποχή που το έθνος κυβερνάται από ένα παλάτι, όταν τα Μέσα Ενημέρωσης έχουν ουσιαστικά αποσπασθεί από νομικά και οικονομικά μέσα, η Τουρκία έχει, στην πραγματικότητα, μετατραπεί στη μεγαλύτερη φυλακή για δημοσιογράφους στον κόσμο.

Τώρα, η δεξαμενή σκέψης ( “think tank”)  (που είναι γνωστό ότι βρίσκεται στην πίσω τσέπη του Ερντογάν)  παρουσιάζει έκθεση που δείχνει ότι τα τουρκικά ξενόγλωσσα Μέσα είναι ο επόμενος στόχος.

Μεταξύ αυτών που περιλαμβάνονται στην λίστα, είναι οι δημοσιογράφοι της DW οι οποίοι έχουν καταγγελθεί και εντάχθηκαν στη λίστα με μελανά χρώματα, η οποία περιλαμβάνει και δημοσιεύει προσωπικά τους στοιχεία, όπως τα βιογραφικά τους σημειώματα, οι ιδεολογικές τους συμπεριφορές και η δραστηριότητά τους στα κοινωνικά μέσα ενημέρωσης.

Τα τοπικά Μέσα είναι απίθανα

Μια ματιά στην πολιτική για τα τουρκικά Μέσα του AKP από την ανάληψη των καθηκόντων του Ερντογάν το 2002 βοηθάει κάποιον να καταλάβει γιατί αυτή η απειλή εκφράζεται τώρα.

Πριν από τον Ερντογάν, οι περισσότεροι μεγιστάνες των Μέσων   αγόραζαν εφημερίδες και τηλεοπτικούς σταθμούς για να ασκήσουν πίεση στις αντίστοιχες κυβερνήσεις και να αυξήσουν τα δικά τους περιουσιακά στοιχεία.

Από τότε που ανέλαβε ο Ερντογάν, δεν άλλαξε το σενάριο αυτό αλλά άλλαξε η μέθοδος, διασφαλίζοντας ότι επιχειρηματίες των οποίων οι τσέπες είχαν γεμίσει με τη βοήθεια κρατικών προσφορών, πήραν κάποια Μέσα Ενημέρωσης.

Οι προηγούμενοι ιδιοκτήτες των Μέσων αναγκάστηκαν να χρησιμοποιήσουν τους εργολάβους που με την βοήθεια του Ερντογάν είχαν πλουτίσει μέσω μεγάλων έργων, όπως αεροδρόμια και γέφυρες. Όποιος τόλμησε να κάνει κριτική στα Μέσα αυτά, μετά από την αλλαγή ιδιοκτησίας είτε απολύθηκε, είτε συνελήφθη.

Τα τουρκικά Μέσα, το 95% των οποίων, σύμφωνα με τις εκθέσεις των «Reporters Without Borders» και του Διεθνούς Ινστιτούτου Τύπου «IPI», κατευθύνονται άμεσα ή έμμεσα από το προεδρικό μέγαρο, μετατράπηκαν σε μέσα προπαγάνδας. Αναφερόμαστε δηλαδή σε μέσα ενημέρωσης στα οποία η λέξη «αύξηση των τιμών» απαγορεύτηκε και αντικαταστάθηκε από την «προσαρμογή των τιμών», σε περιόδους όπου το κόστος ζωής αυξανόταν συνεχώς λόγω του ασυγκράτητου πληθωρισμού.

Έπειτα από λίγο, όμως, το κοινό  κουράστηκε από δημοσιεύσεις που συνεχώς επαινούσαν την κυβέρνηση, ενώ δαιμονοποιούσαν την αντιπολίτευση.

Προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στα πραγματικά γεγονότα αντί να διαβάζουν την κυβερνητική προπαγάνδα, οι πολίτες στράφηκαν σε εναλλακτικές αγορές και οι πωλήσεις και οι αξιολογήσεις των προπαγανδιστικών Μέσων του παλατιού κατέρρευσαν.

  Ακόμη περισσότερο, στράφηκαν στα ξένα μέσα ενημέρωσης, τα οποία δημοσιεύουν και μεταδίδουν στα τουρκικά μέσω του διαδικτύου, ενώ συμπληρώνουν το κενό που δημιουργείται από τον χειρισμό της εγχώριας ενημέρωσης από τον Ερντογάν.

Ετήσια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Kadir Has στην Τουρκία, παρείχε έναν λόγο για τον πανικό που προκλήθηκε στο παλάτι σχετικά με τα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Το 2015, το 49% των πολιτών εξακολουθούσε να χρησιμοποιεί τις εφημερίδες ως πηγές ειδήσεων.

Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη μελέτη που κυκλοφόρησε το 2019, μόνο το 20% το κάνει τώρα πλέον. Αντίθετα, τα ψηφιακά Μέσα, τα οποία δεν μπορεί να ελέγξει ο Ερντογάν, έχουν εξελιχθεί σε εναλλακτική λύση που καταφεύγει σχεδόν το 90% των Τούρκων.

Νέα «κρίσιμη» έκθεση

Όταν ο έλεγχος του τουρκικού κόσμου των μέσων μαζικής ενημέρωσης δεν ήταν πλέον αποτελεσματικός, «το εκτεταμένο σκέλος των διεθνών οργανώσεων μέσων ενημέρωσης στην Τουρκία» τέθηκε σε ισχύ. Αναφορά με το ίδιο όνομα εκδόθηκε από το Ίδρυμα Πολιτικών, Κοινωνικών και Οικονομικών Ερευνών (SETA). Το ίδρυμα διευθύνεται από τους πιστούς  στον Ερντογάν και επικεφαλής είναι ο Serhat Albayrak, ο μεγαλύτερος αδελφός του γαμπρού του Ερντογάν, του υπουργού Οικονομικών Berat Albayrak.

Είναι επίσης πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της μεγαλύτερης ομάδας κρατικών μέσων ενημέρωσης στην Τουρκία. Σχεδόν όλα τα ανώτερα στελέχη της SETA δραστηριοποιούνται σε συμβουλευτική ιδιότητα για τον Ερντογάν. Γι ‘αυτό δεν θα ήταν ανακριβές να πούμε ότι ο Ερντογάν βρίσκεται πίσω από το κυνήγι των Τούρκων δημοσιογράφων που εργάζονται σε ξένα μέσα ενημέρωσης.

«Είμαι ένας από τους “προτεταμένους βραχίονες” των ξένων μέσων μαζικής ενημέρωσης, όπως ονομάζεται στην έκθεση των 202 σελίδων. Το 2015 απολύθηκα από την εφημερίδα Hürriyet μετά από 19 χρόνια πίεσης από την κυβέρνηση. Σαν να μην ήταν αυτό αρκετό, με συνέλαβαν λίγο μετά την απόπειρα πραξικοπήματος στις 15 Ιουλίου 2016, ώστε να μην μπορέσω να αναλάβω κάποια νέα θέση αλλού. Μετά την απελευθέρωσή μου, δεν είχα δυνατότητα να συνεχίσω να δουλεύω ως δημοσιογράφος στην Τουρκία. Ο μόνος τρόπος να αναφερθούν τα γεγονότα στη χώρα ήταν μέσω διεθνών οργανώσεων Τύπου.

Για τρία χρόνια γράφω τακτικά τη στήλη “Επιστολή από την Κωνσταντινούπολη” για την Frankfurter Allgemeine Zeitung. Εργάζομαι επίσης για την τουρκική υπηρεσία σύνταξης της DW. Προφανώς, όμως, αυτό το καταφύγιο έχει βρεθεί για εμάς τους δημοσιογράφους. Σύμφωνα με την έκθεση SETA, η οποία μπορεί να διαβάζεται ως κατηγορητήριο, είτε θα χάσουμε την ελευθερία μας είτε θα γίνουμε θύματα των βανδάλων που έχουν ξεχυθεί εναντίον μας».

Η μελέτη think tank της Τουρκίας είναι «έγγραφο μαύρης λίστας»

Η Ένωση Τούρκων Δημοσιογράφων ανακοίνωσε ότι ο κατάλογος αποτελεί νέα προσπάθεια εκφοβισμού που χρησιμοποιείται από την Άγκυρα.

Η Ένωση Δημοσιογράφων της Τουρκίας ανακοίνωσε την Κυριακή ότι θα ζητήσει ποινική δίωξη εναντίον φιλοκυβερνητικής ομάδας προβληματισμού, η οποία δημοσιεύει -κατά βάση- ονόματα δημοσιογράφων που εργάζονται για διεθνή μέσα ενημέρωσης, τα οποία κατατάσσει σε μαύρη λίστα.

Ο κατάλογος που καταρτίστηκε από το Ίδρυμα Πολιτικών, Οικονομικών και Κοινωνικών Ερευνών (SETA), ο οποίος έχει στενούς δεσμούς με τον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, εξέτασε την κάλυψη μεμονωμένων δημοσιογράφων τόσο σε ιστότοπους ειδήσεων όσο και σε κοινωνικά μέσα μαζικής ενημέρωσης.

 Περιλαμβάνει την Deutsche Welle, καθώς και το BBC, τη φωνή της Αμερικής και το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Sputnik, μεταξύ άλλων.

«Αυτή η υποτιθέμενη μελέτη σκοπεύει να δυσφημίσει κυρίως τα ξένα μέσα ενημέρωσης, τα οποία εξακολουθούν να είναι σε θέση να αναφέρουν αντικειμενικά και ανεξάρτητα για  την Τουρκία», δήλωσε ο εκπρόσωπος της DW, Christoph Jumpelt.

«Οι απαράδεκτοι ισχυρισμοί εναντίον των αναφερόμενων δημοσιογράφων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της DW, μπορούν να θεωρηθούν ως μέσον στην προσπάθεια εκφοβισμού».

Οι Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα καταδίκασαν επίσης αυτό που ονομάζεται «νέα απόπειρα εκφοβισμού» και υποστήριξαν ότι προκάλεσε «παρενόχληση των ξένων ανταποκριτών σε νέα επίπεδα».

Πληροφορίες από Deutsche Welle Freedom

Σύνταξη: Κώστας Μπετινάκης

(Τουρκικά Μέσα – Τούρκοι δημοσιογράφοι)

ΠΗΓΗ

error: Content is protected !!