Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ Μαγνησίας: «Νομοσχέδιο νεοφιλελεύθερης “κανονικότητας” για τη Δημόσια εκπαίδευση, ΑΕΙ – Κολλέγια 0-1»

neolaia syriza 768x448 1
milonas 728x120

«“Ενθάδε κείται” για το τμήμα ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο Βόλο με το νομοσχέδιο Κεραμέως για την τριτοβάθμια παιδεία που έρχεται αύριο προς ψήφιση στη Βουλή. Το τμήμα ακολουθεί την τύχη των 10(από τα 60) διετών προγραμμάτων για αποφοίτους των ΕΠΑΛ υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, των οποίων η λειτουργία αναβλήθηκε επ’ αόριστον.» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ Μαγνησίας, και συνεχίζει:

«Πιο συγκεκριμένα, με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας με τίτλο “Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις” καταργείται η ίδρυση 37 νέων τμημάτων ΑΕΙ σε ολόκληρη την χώρα. 

Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας επηρεάζεται άμεσα από αυτή την απόφαση καθώς από το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 δεν θα λειτουργήσουν 3 από τα νέα τμήματα σε Βόλο, Καρδίτσα και Λαμία,  που είχαν προγραμματιστεί με το νόμο Γαβρόγλου και τα οποία είχαν προκύψει ως αποτέλεσμα μακρύ διαλόγου με τη Διοίκηση του ιδρύματος. Έτσι, νομοθετείται η αποδόμηση της προσπάθειας της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία είχε ξεκινήσει με την κατάργηση του τμήματος Νομικής στη Πάτρα λίγους μήνες πριν.

Το Ν/Σ αποτελεί συνεπής συνέχεια της μνημονιακής περιόδου και ακουμπάει στον πυρήνα της πολιτικής λογικής της οικονομικής ασφυξίας, της υποβάθμισης και της αυστηροποίησης των Ν/Σ Διαμαντοπούλου(2011), Αρβανιτόπουλου(2012) και Σχεδίου Αθηνά(2013). Το Υπουργείο με το αυριανό νομοσχέδιο επιτίθεται στην ήδη ισχνή (μειώθηκε κατά 16% τη περίοδο 2008-2015, ενώ αυξήθηκε μόλις το 2017 επί ΣΥΡΙΖΑ) χρηματοδότηση των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων. 

Βάση λοιπόν του νέου νομικού πλαισίου τα ΑΕΙ θα λαμβάνουν το 80% της χρηματοδότησής τους, αυτής που η κα. Κεραμέως δεν γνώριζε ακριβώς σε τι ποσοστό του ΑΕΠ αντιστοιχεί, με γνώμονα τις λειτουργικές τους ανάγκες και το υπόλοιπο 20% αν και εφόσον πληρούν τα κριτήρια που θα ορίσει η νεοσύστατη Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), η οποία θα αξιολογεί τα ιδρύματα και εν τέλει θα ορίζει την τελική χρηματοδότησή τους.

Στα κριτήρια αυτά, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται η ερευνητική δραστηριότητα του Ιδρύματος, η συνεργασία του με άλλα διεθνή πανεπιστήμια αλλά και η “αριθμητική σχέση αποφοίτων προς εισερχόμενους φοιτητές”. Με λίγα λόγια, όσα τμήματα δεν καταφέρνουν να πληρούν τα παραπάνω κριτήρια ή αριθμούν υπεράριθμους φοιτητές αντί να λαμβάνουν ξεχωριστή μέριμνα ώστε να αναβαθμιστούν θα καταδικάζονται σε οικονομική ασφυξία, η οποία θα οδηγεί στην υποβάθμιση και εν τέλει στη συγχώνευση ή στη κατάργησή τους. 

Ταυτόχρονα η Κυβέρνηση, χωρίς να μας εκπλήσσει βέβαια,  δεν δείχνει την ίδια αυστηρότητα όσον αφορά τα Ιδιωτικά κολλέγια .

Το αντίθετο μάλιστα.  

Με το άρθρο 50 του ίδιου νομοσχεδίου δίνεται η δυνατότητα σε αποφοίτους κολλεγίων χωρίς καμία ακαδημαϊκή αξιολόγηση των προσόντων τους να διορίζονται στην εκπαίδευση. Αξίζει να τονιστεί  ότι τα δημόσια Πανεπιστήμια αξιολογούνται και το σύνολο των υπηρετούντων μελών ΔΕΠ έχουν διδακτορικό και περνούν από αλλεπάλληλες διαδικασίες κρίσης για την εξέλιξή τους. Αντίθετα, τα Κολέγια δεν ελέγχονται ούτε ως προς τα προσόντα του εκπαιδευτικού τους προσωπικού, ούτε για την ποιότητα τους προγράμματος σπουδών τους. 

Την ίδια ώρα που η ηγεσία του υπουργείου επιβάλλει  τη  “βάση του 10”,  για τη πρόσβαση στα δημόσια πανεπιστήμια, θεσπίζει ως προσόν διορισμού στο δημόσιο τίτλους σπουδών αποφοίτων από Κολλέγια χωρίς καμία αξιολόγηση και «βάση» το εισόδημα της οικογένειάς τους, παρακάμπτοντας de facto το άρθρο 16 του Συντάγματος για την προάσπιση του οποίου χρόνια τώρα φοιτητική και εκπαιδευτική κοινότητα αγωνιζόμαστε.

Ο Δημόσιος χαρακτήρας της εκπαίδευσης αποτελεί θεμέλιο λίθο του κοινωνικού δικαιώματος πρόσβασης στη παιδεία και εχέγγυο για την ελεύθερη ανάπτυξη της επιστήμης, της έρευνας και της διάχυσης της γνώσης. Καλούμε όλους τους φοιτητές και τις φοιτήτριες, καθώς και τα τμήματα της ακαδημαϊκής κοινότητας, που πλήττονται από την επίθεση της κυβέρνησης, να οργανώσουμε από κοινού τον αγώνα μας μέσα από μαζικές συλλογικές διαδικασίες προκειμένου να σταματήσουμε την εκπαιδευτική αναδιάρθρωση και την υποβάθμιση των σπουδών και της ζωής μας.»

error: Content is protected !!