Φιλαναγνωσία και Νέοι

received 2692496344354595
milonas 728x90 1
FCO Banner 728x110 1

Γράφει ο Σωτήρης Καλούτσας (Φιλόλογος)

Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που δεν προάγεται η εμβάθυνση στον μαγικό και δυσπρόσιτο, συνάμα, κόσμο της λογοτεχνίας και του βιβλίου, δεν μπορεί να έχει κάποιος την απαίτηση από μαθητές των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου να ανταποκριθούν σε νέα δεδομένα εν μία νυκτί και ως διά μαγείας. Ποια προετοιμασία υπήρξε από εκπαιδευτικούς και μαθητές στις μικρότερες τάξεις; Καμία. Μήπως θεώρησαν όλοι οι ειδήμονες και αρχιτέκτονες των εκπαιδευτικών προγραμμάτων ότι εγκιβωτίζοντας την εξέταση του μαθήματος της λογοτεχνίας στο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας ως συνεξέταση ή ενιαία εξέταση,και μάλιστα με κοπτοραπτικές μεθόδους, εκσυγχρονίζεται έτσι ο τρόπος εξέτασης; Κατά τη γνώμη μου, μόνο σύγχυση προκαλεί αυτό και υποβάθμιση ταυτόχρονη και των δύο μαθημάτων.
Η λογοτεχνία είναι μάθημα που απαιτεί πολυετή ενασχόληση από εκπαιδευτικούς και μαθητές, εκπαιδευτικό πλάνο διδασκαλίας μακρόπνοο, αρχής γενομένης από το δημοτικό. Με το σκεπτικό λύσεων του “λίγο απ’όλα” θα πρέπει να περιμένει κανείς και τα ανάλογα αποτελέσματα. Η λογοτεχνία, σύμφωνα με τον Πορτογάλο ποιητή Πεσσόα, είναι η απόδειξη για το πόσο μικρή είναι η ζωή. Εμείς γιατί την περιορίσαμε και την υποβαθμίσαμε τόσο,όλα αυτά τα χρόνια;
Τα τελευταία χρόνια, μετά την αλματώδη ανάπτυξη της τεχνολογίας των κινητών, κυρίως, οι οθόνες και οι κάμερές τους έχουν αλώσει την καθημερινότητα των νέων,αποκόπτοντάς τους, στην συντριπτική πλειοψηφία τους, από οποιαδήποτε σχέση ή επαφή με το βιβλίο και τη φιλαναγνωσία. Η ταχύτητα της ψηφιακής εικόνας έχει συρρικνώσει τον λόγο και κατ’επέκταση τις πνευματικές δεξιότητες, γεγονός που καθιστά το βιβλίο ξένο και παρωχημένο στον κόσμο των νέων.
Ζήτημα που ως κοινωνία οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε, όχι ως θέμα έκθεσης πανελλαδικών, αλλά ως μείζον κοινωνικό πρόβλημα ζωτικής σημασίας για την ποιότητα πολιτών και πολιτείας του μέλλοντος.

error: Content is protected !!