ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

«Οι πιο ισχυροί δεσμοί είναι οι αόρατοι» – Ο Βολιώτης συγγραφέας Γεώργιος Σύρος μας συστήνει το βιβλίο του

269924010 405398701360912 5733459643620592469 n

Γεώργιος Σύρος. Γεννήθηκε στον Βόλο. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Νομικής (ΔΠΘ), Διαπιστευμένος Διαμεσολαβητής ενώ συνέχισε με Μεταπτυχιακές Σπουδές στην Δημόσια Ιστορία. Ομιλεί Αγγλικά, Γερμανικά, Ιταλικά. Υπηρέτησε ευόρκως την στρατιωτική του θητεία στις Ειδικές Δυνάμεις 505 Τ/ΠΝ.

KEN 728X100

Ε-mail επικοινωνίας: georgiosyr@gmail.com

Ποιό είναι το βιβλίο σας, πώς τιτλοφορείται και ποιό το περιεχόμενό του;

Γ. Σύρος: Ο τίτλος είναι «Η εθνική συνείδηση ως έννοια και ως αντίληψη στον αρχαίο ελληνικό κόσμο». Διατίθεται από τις εκδόσεις «ΕΚΤΩΡ», έναν οίκο που διακρίνεται για την ασταμάτητη εκδοτική του δραστηριότητα. Είναι ένα πολυσέλιδο ιστορικό, κοινωνικό, φιλοσοφικό σύγγραμμα· ωστόσο είναι εξαιρετικώς εύληπτο και εύχρηστο. Συνιστά μιαπροσπάθεια κοινωνιολογικής αποδόσεως του αρχαίου μας ιστορικού βίου. Στο Εισαγωγικό μέρος τίθενται στην σωστή τους εννοιολογική διάσταση έννοιες, οι οποίες έχουν διαστραφεί χυδαίως υπό το κράτος της λεγόμενης μετανεωτερικότητας. Στο δε Κύριο μέρος αποτυπώνεται σε γενικές γραμμές η αρχαία ελληνική ιστορία και θεμελιώνεται το αξίωμα ότι ο αρχαίος ελληνικός κόσμος είχε πλήρη αντίληψη της εθνικής του υποστάσεως.

Όταν λέτε αρχαία ελληνική ιστορία;

Γ. Σύρος: Στο Κύριο Μέρος, ως ελέχθη, ακολουθείται ενδεικτικώς  η ιστορική σειρά των γεγονότων, αφενός για να καταδειχθεί η ύπαρξη εθνικής συνειδήσεως στον αρχαίο ελληνικό κόσμο, αφετέρου να κατανοήσει ο αναγνώστης την αρχαία ελληνική ιστορία μέσα απ΄ αυτήν την «επιχειρηματολογική αφήγηση». Αρχίζουμε λοιπόν ενδεικτικώς με την άφιξη των ελληνόφωνων ινδοευρωπαϊκών φύλων περίπου το 2.200 – 1.900 και την κατάταξή τους στον ελλαδικό χώρο, συνεχίζουμε με την Αρχαϊκή εποχή, τα πανελλήνια ιερά των αθλητικών αγώνων και τον υπερπόντιο αποικισμό των Ελλήνων το 750 – 550, έπειτα πάμε στα Μηδικά όπου οι ελληνικές πόλεις συμμαχούν ενάντια στα περσικά στίφη, ακολούθως αναλύουμε την ανάδειξη της Πανελλήνιας Ιδέας τον 4ο αιώνα από τους Έλληνες διανοούμενους (Πλάτων, Γοργία, Ισοκράτη, Αριστοτέλη κ.α.) και καταλήγουμε στον ενοποιητή Φίλιππο, τον υιό του Αλέξανδρο, στα ελληνιστικά και ρωμαϊκά έτη. Στοιχειοθετείται δηλαδή η ύπαρξη της συλλογικής – εθνικής συνειδήσεως στην ελληνική αρχαιότητα, μέσα από πρωτογενείς πηγές, πλήθος στοιχείων και βιβλιογραφία (πάνω από 1.000 παραπομπές). Την α΄ έκδοση προλόγισε ο έγκριτος ιστορικός ερευνητής, συγγραφέας και πολιτικός αναλυτής Δημήτριος Ευαγγελίδης ενώ την β΄ ο Επίκουρος Καθηγητής του ΠΑΜΑΚ Νικόλαος Βασιλειάδης.

Υπήρχε έθνος στην αρχαιότητα; Δεν είναι έννοια σύγχρονη;

Γ. Σύρος: Αυτός ακριβώς πραγματεύεται το σύγγραμμα. Ότι το «έθνος» συνιστά έννοια προνεωτερική και όχι απαραιτήτως σύγχρονη. Εντός νεωτερικότητας ετέχθησαν τα έθνη-κράτη, τα ομογενοποιημένα και πολιτικώς οργανωμένα εθνικά σύνολα, όχι τα έθνη. Η έννοια συναντάται ήδη από την ελληνική (και όχι μόνο) αρχαιότητα. Πίσω από την διαίρεση των Ελλήνων σε πόλεις – κράτη, υπήρχε ένα ευρύτερο όλον, το «Ελληνικόν». Έχουμε να κάνουμε με κάτι το οποίο όντως μας φαίνεται οξύμωρο, διότι το ερμηνεύουμε βάσει της τρεχούσης σύγχρονης αντιλήψεώς μας. Ενώ οι Έλληνες δεν δίσταζαν να φιλονικούν συνεχώς μεταξύ τους, είχαν συναίσθηση της κοινής τους καταγωγής και του κοινού τους πολιτισμού. Συνεπώς για την ύπαρξη εθνικής συνειδήσεως δεν είναι απαραίτητη η πολιτική ενότητα. Αρκεί η κοινή αίσθηση ενιαίου πολιτισμού (κατά τον Meinecke). Ο αρχαίος ελληνικός κόσμος είχε βαθύτατη επίγνωση της εθνικής του ολότητας παρά το γεγονός της πολιτικής του διαιρέσεως.


Τι είναι λοιπόν η εθνική συνείδηση;

Γ. Σύρος: Εθνική συνείδηση είναι το πνευματικό νήμα το οποίο συνέχει γενεές ανθρώπων· ο ρόλος της στην ερμηνεία της Ιστορίας εκπορεύεται από την εθνικότητα. Όπως τονίζει ο Μιχαήλ Μπακούνιν: «Τήν ἐθνικότητα οφείλουμε νά τή σεβόμαστε. Ἡ καταπίεσή της εἶναι ἔγκλημα καί αὐτή γίνεται ἱερή ἀρχή κάθε φορά πού ἀπειλεῖται ἤ καταπιέζεται.» Η εθνικότητα λοιπόν είναι αυτή η δύναμη η οποία είναι ως επί το πλείστον υπεύθυνη για την ερμηνεία του βασικού μέρους της ανθρώπινης Ιστορίας. Είναι ο διαχρονικός, ανθεκτικός δεσμός, ο οποίος υπερνικά τους νομικούς-πολιτικούς. Οι αόρατοι δεσμοί είναι αυτοί που είναι οι πιο ισχυροί, διότι θεμελιώνουν ένα μεταφυσικό συλλογικό πεδίο, το οποίο ο άνθρωπος τείνει να αποζητά σε περιόδους παρακμής. Τα άτομα θνήσκουν, οι συλλογικές ταυτότητες όμως, τα έθνη, μένουν αθάνατα.


Ποιό το όφελος του αναγνώστη;

Γ. Σύρος: Το βιβλίο επιχειρεί να αποδομήσει την ιστορική λαθροχειρία του ιστορικού αναθεωρητισμού. Είναι, θα έλεγα, άλλο ένα βέλος στην φαρέτρα της εθνικής και ιστορικής μας μνήμης. Ειδικά για την Νεολαία είναι ένα χρήσιμο εργαλείο. Στα σχολεία τα παιδιά βομβαρδίζονται από άκρατο σχολαστικισμό, στείρες συντακτικές αναλύσεις και επιδερμικές γνώσεις. Δεν ενδιαφέρουν, ξέρετε, και τόσο οι αναλυτικές αναφορές για προϊστορικούς οικισμούς και θρυμματισμένα αγγεία. Η υπερανάλυση δεν ωφελεί. Ιστορία δεν σημαίνει πλήξη. Τουναντίον. Η Ιστορία είναι όπως μια καλή κινηματογραφική ταινία Εποχής. Πολιτισμός, Τέχνες, Γλώσσα, Παράδοση, Συγκρούσεις, Ένταση, Πάθος. Αυτό είναι Ιστορία. Το ότι απωθεί σήμερα τους μαθητές οφείλεται στην «σκηνοθεσία», και εννοώ φυσικά τον ανεπαρκή και απαράδεκτο τρόπο διδασκαλίας της.

Τι είναι για εσάς η συγγραφή; Ετοιμάζετε κάτι καινούριο;

Γ. Σύρος: Η συγγραφή είναι η ατραπός μιας συνεχούς αναζητήσεως. Σημαίνει ενέργεια, πράξη. Όσοι συγγράφουν αντιλαμβάνονται τι εννοώ. Είναι, αν θέλετε, η «υλοποίηση» συναισθημάτων, αξιών, σκέψεως. Συγγραφή σημαίνει δράση. Ετοιμάζω ένα παιδικό παραμύθι και μια σειρά παιδικής ιστορίας. Πιστεύω ακραδάντως, ως καθίσταται φανερό, ότι η Ιστορία μπορεί να ανακτήσει το κύρος της στην μαθητιώσα νεολαία. Αρκεί να της δώσουμε το κίνητρο.

Το βιβλίο ΔΙΑΤΙΘΕΤΑΙ μεταξύ άλλων;

  • Στο βιβλιοπωλείο των εκδόσεων «ΈΚΤΩΡ» (6936170750)
  • Στον Βόλο, βιβλιοπωλείο «Ελληνικόν» Ανθ. Γαζή, πλησίον των Δικαστηρίων
εικόνα Viber 2022 01 21 19 02 36 114 1
Διαβάστε τις ειδήσεις του TheNewspaper στο Google News
Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber για πιο γρήγορη ενημέρωση
error: Content is protected !!