Συνέντευξη Αλέκου Συσσοβίτη στον Γιώργο Σύρο: «Toν ηθοποιό τον αγαπάμε για την αλήθεια»

1578455

Η τηλεφωνική συνέντευξη από τον Αλέκο Συσσοβίτη δόθηκε στον Γεώργιο Σύρο για λογαριασμό του TheNewspaper, εν όψει της θεατρικής παραστάσεως «Προμηθέας» την Τετάρτη 13/7 στον Βόλο, στο Ανοιχτό Θέατρο της Νέας Ιωνίας.

KEN 728X100

 

 

Γ.Σ.: Αλέκο Συσσοβίτη, σε καλωσορίζουμε στο TheNewspaper μιας και είναι η πρώτη σου επαφή με την εφημερίδα μας· καλώς να έρθεις, λοιπόν, στην όμορφη πόλη μας, στον Βόλο! Ιδιαίτερες συστάσεις, νομίζω, δεν χρειάζεται να κάνουμε αφού έχεις διαγράψει μια αρκετά λαμπρή πορεία σε Θέατρο, Τηλεόραση και Κινηματογράφο. Ποιος είναι ο ορθός όρος λοιπόν; Ηθοποιός ή Υποκριτής; Τι σημαίνει για σένα να υπηρετείς την εν λόγω Τέχνη; Επίσης το επάγγελμα διέρχεται πράγματι κάποια κρίση ή τα φαινόμενα απατούν;

 

Α.Σ.: Το επάγγελμα σαφέστατα περνάει κρίση γιατί οι Τέχνες έπονται, αν θέλεις, των επιχειρηματικών πρωτοβουλιών και εργασιών. Η Τέχνη ήταν πάντα μια «πολυτέλεια» ανέκαθεν στην Ιστορία και δεν είχε ιδιαίτερα την οικονομική στήριξη των ισχυρών κάθε κράτους, εκτός από κάποιες εξαιρέσεις στην περίοδο του Διαφωτισμού. Κατά τα άλλα παρ΄ότι είναι ένα κομμάτι του Πολιτισμού, είναι σχετικά μια μη κερδοφόρα δραστηριότητα και δεν της δίνουν και την βαρύτητα που της αρμόζει. Γιατί πολλές φορές ναι μεν επικαλούνται ότι η διαπαιδαγώγηση ταυτίζεται με την Τέχνη, αυτό, ωστόσο, δεν συμβαίνει στον βαθμό που θα έπρεπε. Ναι, το Θέατρο είναι μια δραστηριότητα στην χώρα που χαίρει εκτίμησης αλλά θα μπορούσε οικονομικά να είναι πιο ψηλά. Όσο για το πρώτο σκέλος της ερώτησης, ο Ηθοποιός καλύτερα να μην είναι Υποκριτής. Τον ηθοποιό τον αγαπάμε για την Αλήθεια. Και αυτό το καταλαβαίνει ο θεατής, συνειδητά ή υποσυνείδητα. Τότε μας συγκινεί. Και ο καλός ηθοποιός καλείται να καταθέσει την ψυχή του, όχι να υποκριθεί. Οπότε δεν θα χρησιμοποιούσα τον όρο «υποκριτής». Ο ηθοποιός, ναι, θα έλεγα ότι «ποιεί ήθος», διότι την έννοια του υποκριτή την έχουμε συνδέσει με δολιότητα που προσπαθεί να εκμεταλλευθεί καταστάσεις. Προσωπικώς αποποιούμαι τον όρο του «υποκριτή», παρ΄ όλο που υφίσταται.

 

 

Γ.Σ.: Έχεις κάνει αρκετές δουλειές στην Τηλεόραση και στον Κινηματογράφο. Ποιά ήταν αυτή, ωστόσο, που θα ξεχώριζες και θυμάσαι με νοσταλγία;

 

Α.Σ.: Στον κινηματογράφο η πρωτόλεια δουλειά μου ήταν «Ελεύθερη Κατάδυση» που κάναμε εδώ στα Χανιά, όπου βρίσκομαι τώρα. Που σίγουρα με συγκίνησε και μου έδωσε και το δικαίωμα, αν θέλεις, να είμαι εδώ που είμαι σήμερα. Άρα σίγουρα την ξεχωρίζω. Από την τηλεόραση αγάπησα πολλές. Έχω μια ιδιαίτερη συμπάθεια στην «Αίθουσα του θρόνου» η οποία ήταν και αυτή η πρώτη μου δουλειά στο χώρο αυτόν. Απόλαυσα το «Είσαι το ταίρι μου», κατα-ευχαριστήθηκα τα επεισόδια των «10ων Εντολών», παρ΄ όλο που είχαν πολύ δύσκολο και απαιτητικό περιεχόμενο. Το να προσεγγίζεις τόσο βαθιά ψυχοπαθείς δολοφόνους σαφέστατα είναι κάτι εκ των πραγμάτων δύσκολο.

 

 

Γ.Σ.: Επίκειται η νέα τηλεοπτική σου δουλειά, η «ΣτΟργή», μια κοινωνική-δραματική σειρά. Απ΄ ότι είδα στο trailer είναι κάτι πολύ δυνατό και πρωτότυπο. Πες μας δυο λόγια γι΄ αυτό.

 

Α.Σ.: Κατ΄ αρχάς είναι μεταφορά μιας τούρκικης σειράς, η οποία μάλιστα ήταν πολύ επιτυχημένη. Βασίζεται πάνω σ΄ ένα βιβλίο που έγραψε ίσως μια από τις μεγαλύτερες ψυχιάτρους της Κωνσταντινούπολης με πραγματικές ιστορίες και ασθενείς που ψυχαναλύονται, άρα έχουμε γεγονότα ζωντανά, αληθινά. Θα δούμε στον βασικό ρόλο την Μαρία Ναυπλιώτου που κάνει την ψυχίατρο. Εγώ κάνω έναν χαρακτήρα πάρα πολύ ιδιαίτερο: ένα παιδί που στα δώδεκα του (μιας  ζορισμένης και φτωχής οικογένειας) γίνεται μάρτυρας της δολοφονίας της μητέρας του από τον πατέρα του. Μένει στον δρόμο άστεγος, ακολουθεί μια πάρα πολύ δύσκολη πορεία, καταφέρνει να σταθεί στα πόδια του και όταν πλέον ολοκληρώσει έναν κύκλο και πετύχει στην ζωή του, έρχονται οι κρίσεις πανικού και του χτυπάνε την πόρτα. Μπαίνοντας στην διαδικασία της ψυχανάλυσης, βλέπουμε ουσιαστικά αυτό που η ιατρός καταθέτει: τα παιδικά κατάλοιπα και οι εμπειρίες που έχουμε σε εκείνη την περίοδο – της παιδικής και εφηβικής ηλικίας – μένουν ανεξίτηλα και στιγματίζουν την πορεία και τον χαρακτήρα μας σε βαθμό που μπορεί να μην τα ξεπεράσουμε και ποτέ. Γίνεται μια εργασία για βελτίωση όλων αυτών των παραγόντων που μας ταλανίζουν και κατοικούν στο υποσυνείδητό μας, όπως βαθιές φοβίες, έτσι ώστε να τις αναγνώσουμε και να μπορέσουμε να συμπορευτούμε βελτιώνοντας αυτές, ώστε να αποκτήσουμε μια σχετική υγεία.

 

 

Γ.Σ.: Πάμε στο Θέατρο. Για δεύτερη, λοιπόν, συνεχή καλοκαιρινή σεζόν συνεχίζετε με το αισχυλικό έργο «Προμηθέας Δεσμώτης». Αρχικώς θα ήθελα να σε ρωτήσω ποιά η σχέση σου με την αρχαία ελληνική γραμματεία και τον κλασσικό πολιτισμό;

 

Α.Σ.: Στον βαθμό που θα ήθελα όχι. Στις μέρες που ζούμε και με τους ρυθμούς που υπάρχουν, είναι δύσκολο. Ίσως δεν το επέλεξα και εγώ ο ίδιος να αφοσιωθώ απόλυτα σε αυτό που αναφέρεις γιατί συνειδητά έπρεπε να έχω και άλλους πόρους, ώστε να μπορέσω να ζήσω. Δεν είχα την πολυτέλεια να διαβάσω τόσο πολύ, να επισκέπτομαι όλα τα Μουσεία και όλους τους αρχαιολογικούς χώρους· έπρεπε να εργάζομαι, ούτως ώστε να καταφέρω να βιοπορίζομαι. Έχω ωστόσο επισκεφθεί πολλούς τόπους, έχω διαβάσει και αρκετά πράγματα.

 

εικόνα Viber 2022 07 09 15 45 10 632

 

Γ.Σ.: Πες μας για την παράσταση. Για να συνεχίζεται και 2η καλοκαιρινή περίοδο, φαντάζομαι υπάρχει αγαστή συνεργασία μεταξύ των ηθοποιών και ανταπόκριση του κόσμου…

 

Α.Σ.: Την έχουν δει πάνω από 50.000 θεατές και μας ζήτησαν να συνεχισθεί γιατί είναι μια παράσταση που έχει μια βαθιά καλλιτεχνική ανησυχία και συνάμα μια λαϊκή προσέγγιση, ένα λαϊκό έρεισμα. Δεν είναι μια πολύ εξειδικευμένη δουλειά που δεν μπορεί να δει ο απλός θεατής. Για αυτόν τον λόγο θεωρήσαμε ότι πρέπει να επαναληφθεί και εφέτος. Θα επισκεφθούμε και κάποιες πόλεις που δεν πήγαμε πέρυσι· θα κατέβουμε στην Κύπρο, στην Λευκάδα, στην Πάρο και σε άλλες πολλές. Μέχρι στιγμής στην Κρήτη την αγκαλιάσανε εξίσου θερμά όπως έγινε και πέρυσι και αυτό μας δίνει θάρρος. Αν πάνε καλά, λοιπόν, τα πράγματα με τον κορωνοϊό, θα έχουμε την ευκαιρία να προβληθεί η παράσταση με την καθολική προσέλευση του κοινού.

 

 

Γ.Σ.: Το κεντρικό νόημα του έργου είναι γνωστό: ο αδιάλειπτος αγώνας ενάντια στην εξουσία· στην προκειμένη, ο τιμωρηθείς τιτάνας Προμηθεύς αγωνίζεται εναντίον του βασιλέως των Θεών, του ολυμπίου Διός. Είναι το έργο επίκαιρο πιστεύεις; Το δίδαγμα του αγώνα ενάντια στην εξουσία έχει αντίκτυπο/εφαρμογή στην κοινωνία; Τι άλλο έχει να διδάξει το έργο κατά την άποψή σου;

 

Α.Σ.: Σαφέστατα. Πολέμους έχουμε αυτήν την στιγμή. Είναι προφανής η απάντηση. Το έργο είναι διαχρονικότατο. Τέτοια μεγάλα έργα, όπως και αυτά του Shakespear θα είναι πάντα διαχρονικά, θα είναι πάντα επίκαιρα. Γιατί; Γιατί μιλάνε για την σύσταση της ανθρώπινης φύσης. Δεν μιλάνε μόνο για ένα πολιτικό πλαίσιο όπου έχουμε κάποιους λίγους που εκμεταλλεύονται πάντα τους πολλούς, το οποίο ιστορικά πάντα συνέβαινε και θα συμβαίνει. Δεν πρόκειται να αλλάξει ποτέ αυτό. Αυτή είναι η φύση του ανθρώπου, όπως και των υπολοίπων όντων. Απλά μας είναι δύσκολο να το αποδεχθούμε. Όλοι επικαλούμαστε και επιζητούμε την ισότητα, αλλά αμφιβάλλω πολύ αν είμαστε έτοιμοι να το κάνουμε στην πράξη, να το κάνουμε θεμιτό. Γιατί όταν και από εμάς ζητήσουν πράγματα και στερηθούμε κάποια απ΄ αυτά που έχουμε, νομίζω θα αντιδράσουμε. Το έργο έχει πάρα πολλά επίπεδα. Ένα είναι το θέμα της εξουσίας· είναι ένα μεγάλο ερωτηματικό, ιδίως εκείνη την περίοδο αν το μοντέλο διακυβέρνησης είναι η απολυταρχία-τυραννία ή η δημοκρατία. Ένα βαθύτερο ζήτημα το οποίο τίθεται, για εμένα (και δεν είναι τυχαίο που ο Αισχύλος έχει επιλέξει όλα τα πρόσωπα να είναι Θεοί και όχι άνθρωποι), είναι το εξής: Ο άνθρωπος θέλει να εξομοιωθεί με το θείο. Θέλει δηλαδή να γίνει ίσος με το Θεό του. Παίρνει την φωτιά-πολιτισμό  και κάνει μια χρήση με έναν δικό του τρόπο. Εγώ υποδύομαι τον Ωκεανό, ένα στοιχείο της Φύσης, την οποία ο άνθρωπος βλέπουμε ότι τιμωρεί μέσω της εξέλιξής του. Ή αν δεν είναι σωστός ο όρος «τιμωρεί», σίγουρα καταχράται την δύναμη του εις βάρος της Φύσης. Ο Ωκεανός, λοιπόν, είναι ο διαμεσολαβητής, ο διπλωμάτης ο οποίος προσπαθεί να καθησυχάσει και να καταλαγιάσει τον Προμηθέα, γιατί ο Δίας σαφέστατα είναι ο ισχυρότερος και επιδιώκει να βρει έναν μέσο τρόπο οι δύο συγκεκριμένοι Θεοί να τα βρουν.

 

Γ.Σ.: Αντιλαμβανόμαστε, ωστόσο, πόσο καίρια και φλέγοντα ζητήματα επιθυμεί να αναδείξει ο Αισχύλος, όταν ο ίδιος έχει έντονη θρησκευτική συνείδηση αλλά ταυτόχρονα καλείται να στηλιτεύσει την εξουσία του Διός…

 

Α.Σ.: Η μία ανάγνωση είναι αυτή. Εγώ προσωπικά κάνω μια διαφορετική. Δεν νομίζω ότι ένας βαθιά θρησκευόμενος άνθρωπος θα κατέθετε ένα έργο ενάντια στην θρησκεία του. Ή αν το έκανε αυτό, θέτει ένα πολύ μεγάλο ζήτημα ως προς την χρήση της εξουσίας και την χρήση της ίδιας της θρησκείας. Eπίσης, το έργο, για μένα, είναι πολύ σημαντικό γιατί γίνεται ουμανιστικό απέναντι στην θέση που έχει ο άνθρωπος για τον θάνατο. Δηλαδή ο άνθρωπος, ως κοινός θνητός, θέλει μέσα από αυτήν την πρωτοβουλία, δηλαδή μέσα από την φωτιά – πολιτισμό, να αντισταθεί απέναντι στον θάνατο, απέναντι στην μοίρα και να την αλλάξει. Θέλει να γίνει αθάνατος όπως οι Θεοί, οπότε το θέμα της κατάκτησης της αθανασίας, νομίζω, είναι ένα από τα βασικά θέματα του έργου. Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: Μπορεί ο άνθρωπος να κερδίσει την αθανασία;

 

 

*   Ο    Αλέκος Συσσοβίτης θα έλθει στον Βόλο 13/7 με την υπόλοιπη θεατρική ομάδα στο πλαίσιο της παραστάσεως «Προμηθέας». Η Παράσταση θα περιοδεύσει σε 32 θέατρα σε Ελλάδα – Κύπρο.

 

 

 

viva geniko image 1216x370px promitheas updated 1024x311 3

298946198 5207793495936443 2294946384312579613 n

Πλημμύρισε γυμναστήριο στον Βόλο – Μετρούν τις πληγές τους οι επιχειρηματίες [εικόνες]

5125532

Άναψαν τα τζάκια στο Πήλιο – Πόσους βαθμούς έδειξε το θερμόμετρο στα Χάνια [εικόνες]

5495085

Γνωστό μαγαζί νυχτερινής διασκέδασης στα Παλαιά Βόλου βάζει «πωλητήριο» – Δείτε ποιο

23232

Βόλος: Πλημμύρισε συνεργείο αυτοκινήτων – Ολική η καταστροφή [εικόνες]

298772752 383676863848648 7919499727036224995 n

Βόλος: Απίστευτη καταστροφή – Ξηλώθηκε φωτοβολταϊκή εγκατάσταση από τους ισχυρούς ανέμους[εικόνες]

299426470 359792199697952 2694105143990866714 n

Παραλίγο τραγωδία στο κέντρο του Βόλου – Λαμαρίνα έπεσε λίγα εκατοστά μακριά από περαστικό [εικόνες]

20220815 dekapent 08

Με λαμπρότητα και συγκίνηση γιορτάστηκε η Παναγία στον Βόλο – Δείτε εικόνες

5263823

Τους 40 βαθμούς Κελσίου θα «αγγίξει» η θερμοκρασία στη Μαγνησία – Καύσωνας μετά τον κατακλυσμό

297558026 756178495706795 2534895033148695408 n 1

Δήμος Βόλου: «Οι πολίτες που επλήγησαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα να υποβάλλουν αίτημα αποζημίωσης»

error: Content is protected !!