Το δίλημμα της επόμενης κάλπης έβαλε στο επίκεντρο της παρέμβασής του ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Νίκος Ανδρουλάκης, εξαπολύοντας μετωπική επίθεση στην κυβέρνηση για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ειδικά για την κατάργηση του δεύτερου γύρου στις αυτοδιοικητικές εκλογές.
«Το επιτελικό κράτος θυμίζει τα χαρακτηριστικά που μας οδήγησαν στα μνημόνια: Ρουσφέτι, ρουσφέτι, ρουσφέτι»
Από το βήμα της Βουλής, ο Νίκος Ανδρουλάκης υποστήριξε ότι στις επόμενες εθνικές εκλογές οι πολίτες θα κληθούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο ριζικά διαφορετικές αντιλήψεις για το κράτος και τη δημοκρατία. Από τη μία, όπως είπε, βρίσκεται η αντίληψη της Νέας Δημοκρατίας και του επιτελικού κράτους, «που συγκεντρώνει όλες τις εξουσίες, παράγει διαφθορά, ατιμωρησία και αναξιοκρατία» και θυμίζει, κατά τον ίδιο, τα χαρακτηριστικά που οδήγησαν τη χώρα στα μνημόνια: «Ρουσφέτι, ρουσφέτι, ρουσφέτι».
Από την άλλη, αντιπαρέβαλε την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για δημοκρατική αποκέντρωση, ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση, εμπιστοσύνη στις τοπικές κοινωνίες, κράτος δικαίου, διαφάνεια και ουσιαστικό έλεγχο των εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων.
«Η ευθύνη στους δήμους και η εξουσία σε εσάς; Δεν θέλετε δήμους, αλλά το μακρύ χέρι του Μαξίμου»
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ χαρακτήρισε τον νέο εκλογικό νόμο για την Αυτοδιοίκηση «κατάπτυστο», κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι επιχειρεί να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού για να αντιμετωπίσει τους εσωτερικούς της κραδασμούς και να αποφύγει δυσάρεστες εκπλήξεις στις επόμενες αυτοδιοικητικές κάλπες.
«Η Δημοκρατία δεν λειτουργεί με μαθηματικές πατέντες. Δεν λειτουργεί με αλγόριθμους που ελάχιστοι καταλαβαίνουν. Η Δημοκρατία χρειάζεται καθαρή λαϊκή εντολή», ανέφερε χαρακτηριστικά, δεσμευόμενος ότι το ΠΑΣΟΚ, με τη στήριξη του λαού ως κυβέρνηση, δεν θα επιτρέψει να εφαρμοστεί ο συγκεκριμένος εκλογικός νόμος.
Ο Νίκος Ανδρουλάκης κατηγόρησε τη Νέα Δημοκρατία ότι κρατά την Αυτοδιοίκηση σε καθεστώς ομηρίας, μεταφέροντας συνεχώς ευθύνες στους δήμους και τις περιφέρειες χωρίς τους αντίστοιχους πόρους και το αναγκαίο προσωπικό.
«Η ευθύνη στους δήμους και η εξουσία σε εσάς;» διερωτήθηκε, υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση δεν θέλει δήμους και περιφέρειες ως αυτόνομους πυρήνες δημοκρατίας, αλλά ως «μακρύ χέρι του Μαξίμου».
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ στάθηκε σε τέσσερα σημεία με τα οποία, όπως είπε, η Χαριλάου Τρικούπη διαφωνεί κάθετα: την αποδυνάμωση της δημοκρατικής νομιμοποίησης μέσω του νέου εκλογικού συστήματος, τη συγκέντρωση περισσότερης εξουσίας σε δημάρχους και περιφερειάρχες εις βάρος των συμβουλίων, την εγκατάλειψη των τοπικών κοινοτήτων και την απουσία πραγματικής οικονομικής αυτοτέλειας.
Ιδιαίτερα αιχμηρός ήταν και για το ζήτημα των πολεοδομιών, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι αντί να ενισχύσει την Αυτοδιοίκηση με προσωπικό και πόρους, αφαιρεί αρμοδιότητες για να τις μεταφέρει στον κεντρικό κρατικό μηχανισμό. «Το πρόβλημά σας δεν είναι να καταπολεμήσετε τη διαφθορά, αλλά να κρατάτε τα ηνία της διαφθοράς», είπε ανεβάζοντας τους τόνους.
Η εναλλακτική πρόταση του ΠΑΣΟΚ
Απέναντι σε αυτό το μοντέλο, ο Νίκος Ανδρουλάκης παρουσίασε την πρόταση του ΠΑΣΟΚ για καθαρές αρμοδιότητες ανάμεσα σε κράτος, περιφέρειες και δήμους, πραγματική οικονομική αυτοτέλεια, σταθερούς πόρους, πιλοτική απόδοση του ΕΝΦΙΑ στην Αυτοδιοίκηση και καμία νέα αρμοδιότητα χωρίς αντίστοιχη χρηματοδότηση και προσωπικό.
Συνδέοντας μάλιστα την Αυτοδιοίκηση με το δημογραφικό και την περιφερειακή ανάπτυξη, υποστήριξε ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το μεγαλύτερο εθνικό της πρόβλημα χωρίς ισχυρούς δήμους και περιφέρειες.
«Η πολιτική αλλαγή σημαίνει και καλύτερη δημοκρατία, και ισχυρή Τοπική Αυτοδιοίκηση, και πραγματική περιφερειακή ανάπτυξη σε κάθε γωνιά της Ελλάδας», ανέφερε, επιχειρώντας να μετατρέψει τη συζήτηση για τον Κώδικα Αυτοδιοίκησης σε κεντρικό πολιτικό μέτωπο απέναντι στην κυβέρνηση.
Πηγή: ieidiseis.gr





