ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Κωνσταντίνος Φάης: Ο οικουμενικός καλλιτέχνης που αναβιώνει τον Αρχαίο Κόσμο!

Thenewspaper Κεφαλίδα

Ο Κωνσταντίνος Φάης, γέννημα θρέμμα Ηπειρώτης, είναι ένας αυτοδίδακτος εικαστικός με θεματολογία από τον Αρχαίο Κόσμο, την Προϊστορία και την Παγκόσμια Ναυτιλία. Με σπουδές σε πολυτεχνική σχολή του εξωτερικού, επιχειρεί μέσα από την αυστηρή τεχνοτροπία και την διαδραστική του πορεία, να αφυπνίσει την σύγχρονη κοινωνία, ακροβατώντας ανάμεσα στον ρομαντισμό της Τέχνης και την τεχνοκρατία των Επιστημών. Ο Κωνσταντίνος Φάης μιλάει αποκλειστικώς στον Γεώργιο Σύρο για λογαριασμό του TheNewspaper.

 

Πείτε μας από που πηγάζει αυτό το αστείρευτο πάθος για τον Αρχαίο Κόσμο και δη, τον Ελληνικό;

Από νεαρή ηλικία με γοήτευε το απώτερο παρελθόν και παράλληλα μου γεννήθηκε και η επιθυμία για αποτύπωση του στο χαρτί. Εν τούτοις, η εντατική μου ενασχόληση με τον Αρχαίο Κόσμο, υπό το συνδυαστικό πρίσμα Ερευνητικής-Καλλιτεχνικής προσέγγισης, αρχίζει το 2010, με την πλήρη εξέλιξη του παγκοσμίου δράματος που λέγεται Οικονομική Κρίση. Ήταν μια αντίδραση στον διασυρμό της χώρας μας, εξαρχής δεν αποδέχτηκα ότι ένας από του πιο πεφωτισμένους πολιτισμούς του Αρχαίου Κόσμου και γενέτειρα θεμελιακών κεφαλαίων της Ανθρωπότητας, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες, η Αρχαϊκή Λογοτεχνία, η Φιλοσοφία και πληθώρα άλλων, κατάντησε να είναι αντικείμενο χλευασμού. Φοιτητής σε πολυτεχνική σχολή της Νοτίου Ιταλίας τότε, σπουδές οι οποίες με βοήθησαν να σφυρηλατήσω πνεύμα ερευνητικό και τεχνοτροπία αυστηρή, επήλθε μια έκρηξη δίψας για μάθηση εντός μου για τα του Αρχαίου Kόσμου, πάντα με επίκεντρο την Ελληνική Γραμματεία. Αναφέρομαι γενικά στα του Αρχαίου Κόσμου, διότι πιστεύω ακράδαντα ότι επιβάλλεται μια γενικευμένη γνώση του από μεριάς μας, προκειμένου να είμαστε σε θέση να τον σκιαγραφήσουμε και άρα να κατανοήσουμε την ρόλο που διετέλεσε ο Ελληνικός Πολιτισμός σε αυτόν. Συν τω χρόνω, το τρίπτυχο Τέχνης, Θετικών επιστημών και Θεωρητικών επιστημών αποδείχθηκε ιδανικός για την ψυχοσύνθεση μου και την μετέπειτα σταδιοδρομία μου. Η μεταλαμπάδευση γνώσης μέσω τεκμηριωμένης εικόνας, μου έδωσε κίνητρο για συστηματική δράση επί του θέματος.

 

Η Απαρxη των Αιακιδων 1

    Η Απαρχή των Αιακιδών

 

Η Αρχαία Ελλάδα είναι ονομαστή για τους ήρωες της. Ποιος είναι ο αγαπημένος σας;

Στην μυθολογία μας, οι ήρωες φέρουν ιδιότητες οι οποίες τους προσδίδουν εξέχοντα χαρακτηριστικά εν συγκρίσει με τους υπολοίπους ανθρώπους. «Ηρωοποίηση» σημαίνει εξύψωση στο επίπεδο των θεών, για αυτό και κατά κανόνα, ο πατέρας τους είναι κάποιος θεός. Ξεκάθαρος ορισμός δεν υφίσταται, στην Ιλιάδα είναι ο πολεμιστής, στην Οδύσσεια ο ανώτερος από τους θνητούς, είτε λόγω σοφίας είτε λόγω καταγωγής. Στα Ησιόδεια έπη, οι ήρωες είναι δημιούργημα του «πατέρα θεών και ανθρώπων» του Δία και ανήκουν στην τέταρτη κατά σειρά δημιουργίας, ουράνια, ενάρετη και πιο δίκαιη φυλή. Ακόμα και νεκροί, κατά την παράδοση και τους χρησμούς πάντα, αγρυπνούν και φυλάνε την χώρα τους και την πόλη. Κατ’ εμέ ο ανώτερος όλων, είναι ο Ηρακλής μας. Οικουμενικός, πληθωρικός, γενάρχης εθνών και βασιλικών Οίκων, τα φέρει όλα στον υπερθετικό βαθμό αλλά και με θνητή υπόσταση και πάθη, τουτέστιν ένα κράμα προτερημάτων αλλά και αδυναμιών, υποφέρει και αυτός στην αναζήτηση της λύτρωσης των παθών του αλλά τελικά οδηγείται την ύστατη των στιγμών στην Αποθέωση. Μακράν το πιο βαρύγδουπο κεφάλαιο, όχι μόνο της Μυθολογίας μας, αλλά και της Ρωμαϊκής ως Hercules, τη Καρχηδονιακής/Φοινικικής αντίστοιχα ως Μέλκαρτ, του Μεσαιωνικού Κόσμου, και τελικά της Αναγέννησης. Ξεκάθαρη υπεροχή σε όλους τους τομείς και κατά τον Pottier: «συμβολίζει καλύτερα από κάθε άλλον την πάσχουσα και μοχθούσα ανθρωπότητα

 

Μιλήστε μας για την εμπειρία σας στην UNESCO αλλά και τον γενικότερο ανθρωπιστικό χαρακτήρα του εγχειρήματος σας.

Αναμφίβολα πρωτόγνωρη η συμμετοχή μου στην 7Η Διεθνή Καλλιτεχνική Συνάντηση της UNESCO Πειραιώς και Νήσων, όπου παρέδωσα masterclass με θέμα την «Αρχαία Ελληνική Προσωπογραφία». Η πρωτοβουλία ήρθε από τον πρόεδρο κ. Ιωάννη Μαρωνίτη και εξελίχθηκε σε καρποφόρα συνεργασία και την πρώτη θεσμική αναγνώριση του αγώνα μου. Η εκδήλωση έλαβε χώρα στην «Πολυχώρο Πολιτισμού και Αλληλεγγύης Μαριάννα Βαρδινογιάννη» και είχε ως επακόλουθο διανοιχθέντες δρόμους επικείμενων συνεργασιών με την διεθνή οργάνωση. Επιπλέον οργάνωσα ημερίδες αλλά και ολιγοήμερες εκθέσεις στην Μακεδονία μας, στην Βέροια και πιο συγκεκριμένα στον ιστορικό χώρο της Βεργίνας, υπό την αιγίδα του Σωματείου «Πρωτοβουλία για το Παιδί» και στην Δράμα, υπό την αιγίδα του Σωματείου «Ένωση Κυριών Δράμας».

 

UNESCO

Επί το έργον

 

Αν σας ρωτούσα ποια περίοδος του Αρχαίου Κόσμου σας δίνει περισσότερη τροφή για σκέψη και έμπνευση και γιατί, τι θα μου απαντούσατε;

Η 3η και 2η χιλιετηρίδα π.Χ. Δηλαδή, από το απόγειο του Κυκλαδικού Πολιτισμού, μέχρι και την Πτώση των πολιτισμών του Χαλκού. Συγκριτικά με την Ιστορική Αρχαιότητα, ήτοι Αρχαϊκή, Κλασσική, Ελληνιστική και Ελληνορωμαϊκή περίοδο, υπάρχουν πολλά κενά και οι πληροφορίες είναι πενιχρές, εξαιτίας της απουσίας λογοτεχνίας και τεχνέργων, επί του πρακτέου οι βασικοί πυλώνες είναι Μινωικός, Μυκηναϊκός και Κυκλαδικός. Οι λόγοι είναι εξαιρετικά απλοί αλλά και σημαντικοί. Εν πρώτοις, διότι είναι η λεγόμενη «Ηρωική Εποχή», τότε διαδραματίστηκαν τα γεγονότα τα οποία ενέπνευσαν την Μυθολογία μας. Αυτό το ηρωικό ιδεώδες, τα «κλέα ανδρών», διέδιδαν προφορικά επί σειρά αιώνων οι περίφημοι ραψωδοί τα βράδια, επισκεπτόμενοι τις κοινότητες των προγόνων μας κατά τους «Σκοτεινούς Χρόνους», την εποχή δηλαδή απομόνωσης των πληθυσμών στις ορεινές περιοχές, μεταξύ 1200 και 800 π.Χ. Ακολούθως διότι η Πτώση της, η οποία -συμβατικά- τοποθετείται στο 1177 π.Χ., την χρονιά δηλαδή που ο Ραμσής Γ’ κατατρόπωσε τους «Λαούς της Θάλασσας», μου θυμίζει τα μάλα τους σημερινούς, χαλεπούς καιρούς που βιώνουμε, άστατο κλίμα, συρράξεις εθνών, επικείμενοι λιμοί και γενικότερη αστάθεια στον πλανήτη. Είναι ένα κεφάλαιο το οποίο με θορυβεί ηθικά και με γοητεύει καλλιτεχνικά.

 

Αχιλλεας εναντιον Εκτορα

Αχιλλεύς εναντίον Έκτορος

 

Οι θεματικές σας αφορούν και την Παγκόσμια Ναυτιλία, αλήθεια πως προέκυψε αυτός ο τομέας και πως συνδέεται με τα του Αρχαίου Κόσμου;

Η θάλασσα για εμένα, συναισθηματικά είναι δίκοπο μαχαίρι, η απεραντοσύνη της μου επιφέρει γαληνή αλλά και φόβο. Είναι φυσικό και επόμενο λοιπόν, οι μεγάλες ναυτιλιακές κατασκευές να μου προκαλούν δέος και να φαντάζουν στα μάτια μου σύγχρονοι θεοί της θάλασσας, πάρα το μηδαμινό τελικά εκτόπισμα τους απέναντί της. Διαχρονικά και υπερμεγέθη δημιουργήματα, διαδραματίζουν τεράστιο ρόλο σε όλες τις περιστάσεις της κοινωνίας μας. Αυτόν ακριβώς τον ρολό της Ναυτιλίας επιχειρώ να αναδείξω με την τέχνη μου, με την θεματική να αφορά κυρίως τους τελευταίους 3 αιώνες και με πλειάδα κατηγοριών, όπως πολιτικά, πολεμικά, ποταμόπλοια και ιστιοφόρα. Συνδέεται όμως ακατάλυτα και με την εξελικτική πορεία του έθνους μας, καθώς είχε πάντα άμεση σχέση με την θάλασσα λόγω γεωμορφολογίας αλλά και του πνεύματος εξερεύνησης των Ελλήνων της προϊστορικής εποχής. Ναυτική, κατά τους Αρχαίους Έλληνες καλείται η τέχνη του δια νεώς ή νεών διάπλους. Με τα, κατά την Ομηρική Λογοτεχνία, κοίλα πλοία, την κώπη και το ιστίο, η αρχέγονη ναυπηγική μετατρέπεται από μεταφορά μικρών εμπορευμάτων σε λεωφόρο επικοινωνίας των λαών. Από το «μονόξυλο» σκάφος της 3ης χιλιετίας θα προκύψει τελικά η «ναυς», το πολεμικό πλοίο δηλαδή, με τις περίφημες εικοσόρους και τις πεντηκόντορους να λαμβάνουν μέρος τις μάχες τις Τροίας. Οι Έλληνες λοιπόν, κατά τον Όμηρο πάντα, έχουν ήδη «εξωκεανίσει» εκείνη την εποχή. Η ανάπτυξη των τεχνικών ναυσιπλοΐας του Μινωικού και Κυκλαδικού Πολιτισμού και τελικά των ποντοπόρων εκστρατειών του Μυκηναϊκού, είχε ως αποτέλεσμα την διασπορά τους αρχικά στο Αιγαίο και ακολούθως σε Μεσόγειο και Μαύρη Θάλασσα, αναδεικνύοντας τους προγόνους μας σε μια από τις θαλασσοκράτειρες δυνάμεις του χώρου. Από το 1400 π.Χ. και έπειτα, ο πληθυσμός της Ελλάδας αυξάνεται περαιτέρω και λόγω έλλειψης εντατικών καλλιεργειών και περιορισμένων δυνατότητων του εδάφους, οι πιο τολμηροί στρέφονται προς την περιπέτεια των θαλασσών ακόμα πιο δυναμικά.

 

HMS Bounty 1787American Queen

 

Μιλήστε μας για τις μελλοντικές κινήσεις σας.

Ως ανήκων στην ομάδα μεντόρων της Augmented Europe NEXT, σε συνδυασμό με την UNESCO και με την παροχή αιγίδας αλλά και προώθησης από την Hermes Expo International των oμογενών μας στις ΗΠΑ, προτεραιότητα μου είναι η οργάνωση ημερίδων και εκθέσεων εντός και εκτός Ελλάδος με στόχο την αρμονική εμφύσηση γνώσεων και τη γενικότερη ανάπτυξη πατροπαράδοτου φρονήματος προς την Κληρονομιά του τόπου μας. Το να έχουν οι νέες γενεές ως προσκέφαλο μας την Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, δύναται να αποτελέσει θεμέλιο για μια κοινωνία αξιοκρατική, με ιδανικά και κυρίως παιδεία, την ολόπλευρη δηλαδή καλλιέργεια των μελών της. Η τελευταία τυγχάνει να είναι και το μεγαλύτερο δώρο των προγόνων μας στον πολιτισμό της Υφηλίου. Επιδιώκω, απέχων από σκοπιμότητες, διαστρεβλώσεις και φανατισμούς, την περαιτέρω διάδοση τη ιστορίας μας μέσω της Τέχνης, σε όλους τους συνανθρώπους μας, όπως το Ολυμπιακό πνεύμα, την Αρχαϊκή Ποίηση, τα πολιτεύματα, την φιλοσοφία, την τέχνη, το ηρωικό ιδεώδες και τις εκάστοτε διδαχές σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο φάσμα της.

 

Γιγαντιος Σμιλοδων της Ουρουγουαης

Γιγάντιος Σμιλόδων της Ουρουγουάης

error: Content is protected !!